image-2-opt
image-3-opt
image-back-opt

Oleje Wrocław  /  ul. Kleczkowska 52  /  tel.  71 328 9 601  /  e-mail:  biuro@oiltrans.pl

Copyright © 2019 CSGroup | OIL-TRANS Sp. z o.o., ul. Kleczkowska 52, 50-227 Wrocław |

Polityka prywatności

Jak dobrać smar do łożyska?

Korzystanie z łożysk jest niezbędne w przypadku wszystkich mechanizmów, w których znajdują się komponenty często poruszające się ruchem obrotowym albo osiągające znaczne prędkości, poddawane jednocześnie większym obciążeniom. W zależności od konstrukcji stosuje się łożyska toczne, zbudowane z dwóch pierścieni ulokowanych między nimi elementów tocznych, które zmniejszając powierzchnię styku, redukują powstające opory oraz zwiększają wytrzymałość albo łożyska ślizgowe. Przy większości urządzeń warunkiem bezawaryjnej pracy będzie zastosowanie odpowiedniego smaru do łożysk. Przekonajmy się, dlaczego jest on potrzebny i sprawdźmy jak go dobrać.

Dlaczego łożyska wymagają stosowania środków smarnych?

Korzystanie z odpowiedniego środka smarnego pozwala na wydłużenie żywotności łożysk, ponieważ wytwarzany na powierzchniach film olejowy ogranicza ścieranie się powierzchni, a jednocześnie redukuje generowane ciepło sprzyjające, zużyciu zmęczeniowemu. Właściwe smarowanie to również właściwe chłodzenie i zmniejszanie oporów, a zatem strat energii.

Czym kierować się przy wyborze odpowiedniego środka smarnego do łożysk?

Środek smarny wykorzystywany w łożyskach powinien być dopasowany do warunków, w jakich są one eksploatowane, a także specyfiki obciążeń, którym się je poddaje. W zależności od zaleceń producenta urządzenia i zastosowanego rozwiązania konstrukcyjnego łożyska mogą być smarowane, smarem plastycznym albo olejem. Jeśli chodzi o czynniki, które należy wziąć pod uwagę, najistotniejsze będą temperatura pracy łożyska i jego prędkość obrotowa, a także występujące obciążenia oraz wibracje. Liczy się również ryzyko przedostawania się do wnętrza łożyska zanieczyszczeń stałych, a ponadto obecność agresywnych chemikaliów i wody, jak również poziom wilgotności powietrza.