Jak prawidłowo smarować liny i łańcuchy w przemyśle?
- Szczegóły
Liny i łańcuchy są najczęściej wykonane z właściwie dobranych pod względem wytrzymałości na obciążenia stopów stalowych. Ze względu na specyfikę sposobu, w jaki są wykorzystywane, wymagają jednak na ogół starannej konserwacji. Stosowanie odpowiedniego smaru do lin i łańcuchów pozwala na znaczne wydłużenie ich żywotności. Przekonajmy się, dlaczego środki smarne do lin i łańcuchów są niezbędne oraz zobaczmy, jak można je aplikować.
Dlaczego liny i łańcuchy wymagają smarowania?
Lina stalowa składa się z rdzenia oraz otaczających go splotek, zbudowanych z cienkich drutów. Podczas pracy liny, zwłaszcza jej zaginania przy przechodzeniu przez rolki czy podczas mocowania potrzebnego zblocza poszczególne splotki przemieszczają się względem siebie oraz rdzenia, co powoduje pojawienie się tarcia. Prowadzi ono zarówno do wzrostu temperatury, jak i ścierania się zewnętrznej powierzchni drutów. Odpowiedni smar może jednak w znacznym stopniu ograniczyć postępujące zużycie. Producenci lin zabezpieczają je smarem już na etapie produkcji, jednak w czasie eksploatacji środek smarny może być wypłukiwany np. przez kontakt z wodą lub chemikaliami. Wytwórcy lin zalecają więc używanie dodatkowych smarów, często zawierających środki ułatwiające penetrację splotek. Podobnie jak w przypadku lin, tarcie pojawia się również między elementami tworzącymi łańcuch.
W jaki sposób smarować liny i łańcuchy?
Smarowanie lin i łańcuchów wymaga doboru środka smarnego o właściwościach odpowiadających warunkom, w jakich będą one eksploatowane. W grę wchodzi tu zarówno temperatura, jak i obciążenia czy narażenie na korozję lub działanie chemikaliów. Najczęściej liny smaruje się, wykorzystując koła linowe, ponieważ oznacza to zmianę odległości między splotkami i ułatwia przedostawanie się smaru do wnętrza. Możliwe jest też wzdłużne smarowanie liny i nakładanie środka z wykorzystaniem pędzla lub specjalnej smarowniczki. Wskazówki co do smarowania konkretnej liny zależą od zaleceń jej producenta, zarówno jeżeli chodzi o typ środka smarnego, jak i częstotliwość jego używania oraz sposób nanoszenia.