Oleje dla lotnictwa – rodzaje

tankowanie samolotu

Stosowane w lotnictwie oleje muszą spełniać restrykcyjne wymagania. Ich wysoka jakość jest konieczna ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa podróżującym i niezawodności samolotów. Jak wiadomo, istnieją nie tylko oleje silnikowe, ale także oleje przeznaczone do konserwacji, do przekładni lotniczych czy układów hydraulicznych oraz smary.

 

Ważne cechy olejów lotniczych

Podróżowanie samolotem jest bardzo wygodne i pozwala na pokonanie setek, a nawet tysięcy kilometrów w stosunkowo niedługim czasie, a już na pewno znacznie krócej niż odbywałoby się to statkiem czy samochodem. To także jeden z najbezpieczniejszych środków transportu.

 

W przypadku oleju dla lotnictwa najważniejsza jest jego lepkość, która charakteryzuje opór wewnętrzny cieczy przeciw płynięciu. To oznacza, że większą lepkość ma ciecz wolno płynąca. Obecność wody w oleju absolutnie nie jest czymś pożądanym, między innymi dlatego, że zmieniają się wówczas jego właściwości i może dojść do uszkodzeń.

 

Istotna jest także temperatura – gdy jest wyższa, olej płynie szybciej i jest mniej lepki, co oczywiście nie jest wskazane. Zatem inny olej należy stosować zimą, a inny latem.

 

Olej silnikowy

Tak jak w przypadku każdej maszyny silnikowej, tak i tutaj do sprawnego działania samolotów potrzebny jest olej. Przede wszystkim zapobiega on tarciu oraz zużywaniu się jego metalowych elementów. Co ważne, olej silnikowy ma jeszcze szereg innych, nie mniej ważnych, funkcji. Należą do nich: odprowadzanie zanieczyszczeń z kluczowych przestrzeni silnika, ochrona metalu przed korozją, jak również odprowadzanie ciepła i uszczelnianie silnika. Warto pamiętać, że olej uniemożliwia reakcję utlenienia, dzięki temu, że wypełnia od przestrzeń, odcinając dopływ powietrza.

 

W ramach olejów silnikowych można wyróżnić różne rodzaje, między innymi oleje mineralne, oleje półsyntetyczne, oleje syntetyczne. Oleje można też podzielić na te przeznaczone do silników tłokowych oraz do silników turbinowych.

 

Oleje hydrauliczne

Oleje hydrauliczne również można podzielić na mineralne i syntetyczne, z czego każdy z nich ma liczne zastosowanie. Mineralne przeznaczone są do układów pracujących przy wysokim ciśnieniu oraz niskich i ekstremalnie niskich temperaturach, do układów lądowania w podwoziach samolotów czy do mechanizmów rozporowych amortyzatorów w układach lądowania, zaś syntetyczne – głównie do niskich temperatur.

 

Smary

Oleje dla lotnictwa to także smary. W tym przypadku dostępne na rynku są różne rodzaje, między innymi syntetyczne smary ogólnego stosowania do szerokiego zakresu temperatur, smary do niskich temperatur, gdy nie jest możliwe zastosowanie smaru G-359, smary odporne na paliwo, rozpuszczalniki i ropę naftową, przeznaczone do smarowania i uszczelniania zaworów kurkowych, smary przeciw zakleszczaniu się czy też syntetyczne smary ze stałym środkiem smarnym na bazie mydła litowego.